Prečo je celozrnná múka zdravšia?

Pri výrobe bielej múky sa odstraňujú vonkajšie obaly zrna (otruby) a najhodnotnejšie klíčky. Ostáva len jadro obsahujúce čistý škrob – zložený cukor a lepok – pšeničná bielkovina, čo znamená, že najcennejšie živiny sú z bielej múky odstránené. Prečo teda máme na pultoch obchodov prevažne bielu múku a výrobky z nej? Klíčky obsahujú nenasýtené mastné kyseliny, ktoré podliehajú oxidácii a preto použiteľnosť celozrnnej múky je kratšia, maximálne 6 mesiacov. Biela múka má zase oveľa dlhšiu trvanlivosť, ľahšie sa z nej napríklad pečie chlieb (kratší čas kysnutia) a sme zvyknutí na jej chuť.

Vonkajšie obaly zrna sú bohaté na vitamíny skupiny B, antioxidanty – vitamín A a E, minerálne látky, najmä draslík, horčík, železo, antioxidanty – zinok, meď, mangán a vlákninu. Nedostatok vlákniny v bielej múke zvyšuje jej glykemický index. To znamená, že potraviny z bielej múky rozkolíšu hladinu cukru a spôsobia, že rýchlo vyhladneme a potrebujeme viac jesť. Výsledkom je nadváha. Vláknina spomaľuje vstrebávanie cukru zo škrobov a tak získavame energiu po dlhšiu dobu namiesto prudkého prívalu cukru a všetkých dôsledkov, ktoré to spôsobuje.